هایتون تراپی چیست؟

هایتون تراپی جهشی جدید در زمینه الکتروتراپی است. روش‌های متداول الکتروتراپی، اعصاب و ماهیچه‌ها را تحریک می‌کنند. هدف اصلی هایتون تراپی تاثیر متمرکز بر روی متابولیسم سلول‌ها است. از لحاظ فنی، هایتون تراپی یک روش اصلاح شده الکتروتراپی سنتی است و با استفاده از یک فرکانس تعدیل شده با دامنه متوسط انجام می‌شود.

۷۰ تا ۸۰ درصد از تمام بیماران بعد از اولین جلسه درمان احساس تسکین درد را تجربه می‌کنند و یا حتی درد آنها بطور کامل برطرف می‌شود. هایتون تراپی برای درمان درد و بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از HiToP (هایتون تراپی) تحریک مستقیم متابولیسم سلول‌ها است.

درمان با (HiToP) هایتون تراپی چگونه است؟

درمان با هایتون تراپی در پزشکی معمولاً درمان HiToP نامیده می‌شود. دستیابی به اثر درمانی با روش ایجاد زنجیره‌ای از واکنش‌های درون سلولی انجام می‌شود. در نتیجه، این فقط تحریک بافت‌ها و ماهیچه‌ها نیست. جریان‌های الکتریکی با فرکانس بالا که در درمان HiTop استفاده می‌شوند، باعث ارتعاش درون سلولی می‌شوند و در نتیجه باعث بهبود متابولیسم درون سلول‌ها، جوانسازی و تولید انرژی می‌شوند. با استفاده از روش درمانی HiTop، می‌توان به بهبود کلی ارگانیسم، بازگرداندن عملکردهای از دست رفته توسط اندام‌ها و سیستم‌ها دست یافت. بدن در برابر استرس، بیماری‌های مختلف مقاوم‌تر می‌شود.

اثرات درمانی این روش

• ضد التهاب
  •  درمان HiToP در از بین بردن درد و اسپاسم برتر از سایر روش‌ها، از جمله دارو میباشد
  • از بین بردن هر نوع مسمومیت
  • ضد استرس
  • حذف پوست پرتقال و سلولیت
  • اصلاح شکل (سوختن رسوبات چربی عمیق که نمی‌توان آن‌ها را به روش‌های دیگر دفع کرد)
  • تحریک عضلات

نحوه ی انجام هایتون تراپی چگونه است؟

نحوهی انجام این روش در وضعیت خوابیده به پشت است. که بیمار می‌تواند کاملاً استراحت کرده و از آن لذت ببرد. همچنین بیماران با تحمل خوب در روش هایتون تراپی، هیچ احساس ناراحتی در طول عمل ندارند.

برای درمان با هایتون تراپی کابین جداگانه ترجیح داده می‌شود. نیمکت بیمار باید حداقل 80 سانتی متر عرض داشته باشد. در سمت چپ تخت خواب باید فضای کافی برای قرار دادن چرخ دستی دستگاه به عرض 70 سانتی متر وجود داشته باشد. یک کوسن برای حمایت از پا و همچنین یک کوسن گردنی برای استراحت سر مورد نیاز است. پس از تنظیم شدت‌های فعلی، بیمار باید با یک پتو پوشانده شود. در صورت درمان کمر، بیماران باید زیر پیراهن الاستیک بپوشند. خانم‌ها نباید جوراب شلواری بپوشند، زیرا الکترودها نیز باید روی پاها قرار گیرند.

درمان تقریباً 60 دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین، از زمان ملاقات یک بیمار به بیمار دیگر باید 80 تا 90 دقیقه زمان اختصاص داده شود تا زمان کافی برای آمادگی بیماران فراهم شود.لازم به ذکر است که قبل از شروع درمان، بیماران باید مثانه خود را خالی کنند زیرا اغلب دیورز تحریک می‌شود. بسیاری از بیماران در طول درمان به مدت 60 دقیقه می‌خوابند.

به طور متوسط ​​ده درمان لازم است، در حالت ایده آل حداقل 3 جلسه در هفته. بهترین نتایج با درمان‌های روزانه به دست می‌آید. در برخی موارد، بدتر شدن مشکل پزشکی می‌تواند در ابتدا رخ دهد. این نشان می‌دهد که درمان مؤثر واقع می‌شود. در این حالت، درمان متوالی همیشه باید روز بعد انجام شود تا از بدتر شدن اولیه جلوگیری شود، اما نکته مهم آن تشخیص صحیح و محل دقیق نقطه درد، برای درمان مؤثر  است.

مزیت های استفاده ازهایتون تراپی

درمان با هایتون تراپی در موارد زیر استفاده می‌شود:

• شکستگی، ضربه، آتروفی عضلانی
  • راحتی انتقال مواد غذای و خارج شدن مواد زائد از بدن
  • بالا رفتن سوخت و ساز سلولی

نحوه تاثیر گذاری

در این روش ماساژ توسط فیزیوتراپیست و با کمک دستگاه است، چرا که تاثیرات بسیار خوب و مناسب برای افراد در پی خواهد داشت که به نسبت از دیگر ماساژها در رتبه بالاتری قرار دارد. قابل به ذکر می باشد که در این روش که در برخی از کلینیک های فیزیوتراپی قابل انجام است با توجه به افزایش فرکانس انرژی بیشتری برای درمان به بدن وارد می شود. بر خلاف دیگر روش‌ های معمول الکتروتراپی در طی ۱۰ دقیقه قابل انجام است و می‌تواند تا یک ساعت نیز بر روی اندام های بدن بیمار قرار گیرد.

توجه داشته باشید که هر چه فرکانس انرژی وارد شده به اندام ها افزایش پیدا کند بدن نیز انرژی بیشتری را جذب خواهد کرد که در نتیجه افزایش متابولیسم سلول در پی آن خواهد بود. در بسیاری از موارد بیمار پس از درمان احساس خوشایندی را دارد که می‌ تواند به خوبی تاثیرات مثبتی را بر روند درمان بیمار مشاهده کرد.

همچنین تعداد جلسات درمان با توجه به نیاز بیمار و تشخیص متخصص متفاوت می باشد که به طور کلی در طی ۱۰ جلسه درمان تعیین می گردد. قبل از شروع درمان بیمار بایستی مثانه خود را خالی کرده چرا که در طی فرآیند می تواند منجر به افزایش آن نیز گردد.

همچنین زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های عفونی سیستمی، عفونت های باکتریایی موضعی و افراد دارای ضربان ساز مصنوعی قلبی نباید در این روند درمان قرار بگیرند.

معرفی روش های پر کاربرد

1. آرتروز زانو
  2. بعد از جراحی تعویض مفاصل لگن
  3. آسیب شانه
  4. تنیس البو
  5. التهابات مفصلی
  6. آسیب های شدید ارتوپدی همانند شکستگی و دررفتگی
  7. بیماری های مزمن
  8. اختلالات سیستم عصبی
  9. درد کمر
  10. میگرن
  11. زخم باز

تفاوت هایتون تراپی با الکتروتراپی کلاسیک

هایتون تراپی جهشی جدید در زمینه الکتروتراپی است. الکترو درمانی سنتی باعث تحریک اعصاب و عضلات می‌شود. هدف اصلی هایتون تراپی اثر مستقیم بر متابولیسم سلول‌ها است. تفاوت را می‌توان در تاثیر، تکنولوژی و کاربرد عملی درمان مشاهده کرد.

تفاوت‌ها در تاثیر درمان مرتبط با دو مکانیزم اصلی هایتون تراپی می‌باشند:

1. در ابتدا انرژی برای افزایش پتانسیل انرژی سلولی به بدن وارد می‌شود.
  2. سپس ساختارهای سلولی را دچار نوسان می‌کند تا متابولیسم به حالت عادی بازگردد.

از دیدگاه فنی، الکتروتراپی کلاسیک یک تعدیل در دامنه نوسان است. شدت جریان تعدیل می‌شود، اما فرکانس ثابت باقی می‌ماند. در الکترو تراپی از فرکانس‌های تعدیل بین ۰ تا ۲۰۰ هرتز در محدوده فرکانس پایین و اغلب ۴۰۰۰ هرتز در محدوده فرکانس متوسط استفاده می‌شود.

در هایتون تراپی دامنه نوسان و فرکانس به طور همزمان تعدیل می‌شوند. هر چه فرکانس بالاتر باشد، انرژی بیشتری را می‌توان مطابق با منحنی آستانه تحمل فردی حساسیت الکتریکی بیمار اعمال کرد. بنابراین، این یک تعدیل همزمان فرکانس و دامنه نوسان رخ می‌دهد.

در ادامه این فرایند تحت عنوان SimulFAMi عنوان می‌شود. حرف i برای شدت به کار برده می‌شود، که همزمان با افزایش فرکانس افزایش می‌یابد. در دستگاه هایتون درمانی، فرکانس‌های هایتون بین ۴.۰۹۶ و ۳۲.۷۶۸ هرتز اعمال می‌شوند.

هایتون تراپی در دو نقطه عملی دیگر متفاوت است:

1. الکتروتراپی کلاسیک به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اعمال می‌شود، اما هایتون تراپی تا ۶۰ دقیقه انجام می‌گیرد.
  2. در الکتروتراپی کلاسیک، اغلب یک کانال و دو الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هایتون تراپی تا ۴ کانال با حداقل ۱۰ الکترود استفاده می‌شود.

image_printچاپ مقاله
دکتر حمیده دهقانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و نوار عصب - عضله

-فارغ التحصیل پزشک عمومی سال ۹۲ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ورودی تخصص طب فیزیکی و توانبخشی سال ۹۴